Campuskulturen blev nyckeln till framgång för Erik

w-erik-odeldal

 

Campuskulturen blev nyckeln till framgång för Erik

w-erik-odeldal

 

Campuskulturen blev nyckeln till framgång för Erik

Campus Karlshamns unika kultur blev nyckeln till framgång för VR-spelbolaget Fast Travel Games. Idag har firman 60 anställda och drivs av Erik Odeldahl från Stockholm som gick tre års medieteknikutbildning i just Karlshamn.

– Vi gavs verkligen förutsättningar att göra grejer. Både studenter och lärare blev väldigt sammansvetsade. Man träffades, man umgicks, man var på högskolan, man besökte de restauranger och pubar som fanns och man testade grejer tillsammans och hjälptes åt. Vi sköljde inspiration över varandra och platsen bidrog till det.

Erik Odeldahl kommer från Älvsjö, en söderförort i Stockholm. Han var 25 år när han flyttade ner till Karlshamn för läsa Medieteknikprogrammet på Campus Karlshamn. Han hade då redan en kulturvetarexamen i bagaget från Stockholms Universitet.

– Det var ganska bistert på arbetsmarknaden när jag kom ut. Jag spelade musik, jobbade som trubadur, jag försökte sälja in manus till SVT och TV4 och jag hade måttlig framgång med det. Jag var sugen på nåt nytt.

Han kollade runt och sökte en hel del utbildningar runtom i landet. Men av en slump träffade han någon från BTH som berättade för honom om det nystartade medieteknikprogrammet.

– Jag har alltid haft ett stort spelintresse och har även spelat rollspel och brädspel. Jag minns att jag programmerade egna spel när jag gick i mellanstadiet och gjorde egna brädspel. Utbildningen kändes bra för mig för den skulle ta tillvara på den jag redan var och lägga till tekniken. Det fanns dessutom en liten guldkant att man kunde läsa upp matematiken på plats vilket gjorde att jag kunde skippa ett tekniskt basår.

Erik talar sig varm om åren på Campus Karlshamn. Där träffade han ett gäng med personer som snabbt blev goda vänner och som förenades i spelintresset. Som ett resultat startade de spelföretaget Custom Red parallellt med utbildningen.

– Custom Red var ett jättefyndigt namn för vi satt ju i ett rött tullhus. Men det lät samtidigt som en snygg gibsongitarr. Vi var unga och naiva såklart men det var som en crash course kring att lära sig mer om spelbranschen.

Litet campus, en framgångsfaktor

Erik uppskattade att studera på ett campus som var litet och där det inte fanns hundra saker att göra. Det blev en kultur där alla samlades på skolan, berättar han.

– Både studenter och lärare blev väldigt sammansvetsade. Man träffades, man umgicks, man var på högskolan, man besökte de restauranger och pubar som fanns, man testade grejer och hjälptes åt. Vi sköljde inspiration över varandra och platsen bidrog till det, säger han och fortsätter:

– Där fanns rum där man satt och arbetade tillsammans och sen fanns det rum där man satt och lyssnade tillsammans. Alla nya lokaler som sedan byggdes designades för att behålla den filosofin. Det var studier på dagtid och på kvällarna kunde vi göra egna privata grejer som ledde oss framåt. Lärarna var lyhörda och engagerade och aldrig att man motarbetades på något sätt.

Studierna på Stockholms universitet var klassiskt humanistiska med analyser och vetenskapliga teorier. I Karlshamn kunde linjär algebra examineras som spelgrafik! Exempelvis hur man projicerar skuggor mot en vägg eller gör självskuggande 3D-modeller och hur man räknar ut det.

– Det var en av många saker som möjliggjorde framgången för mig.

Efter avslutade studier arbetade Erik ca 1,5 år på Campus Karlshamn och han var med och startade upp utbildningen Digitala spel där han även undervisade i programmering.

Startade framgångsföretag inom VR

När Erik och sambon fick sitt första barn bestämde de sig för att flytta hem till Stockholm igen för att komma närmare familjen. Efter ett år på ett mobilspelsföretag började han arbeta på spelföretaget EA DICE som är mest kända för spelet Battle field och som under en lång period var Sveriges största spelföretag.

– Det var kanske 150 personer som arbetade där då. Nu har de växt och är säkert 700 anställda. Jag började som multiplayer-programmerare men rörde mig gradvis mer mot design. Efter fem år ledde jag designarbetet i spelet Mirror’s Edge Catalyst som släpptes till flera olika plattformar.

Efter tio år på EA DICE lämnade Erik företaget och startade tillsammans med kollegorna Kristoffer Benjaminsson och Oskar Burman Fast Travel Games som nu snart har sju år på nacken. De har sitt kontor på Söder i Stockholm där i princip alla större spelbolag finns.

Fast Travel Games inriktar sig på VR-spel (virtual reality) för alla VR-plattformar och har släppt fem spel så här långt; Apex Construct (2018), The Curious tale of the stolen pets (2019), Budget Cuts 2 (2019), Afterlife (2021) och Cities VR (2022). Under 2023 släpper de det sjätte spelet Ghost Signal och Erik berättar att de har mycket på gång under 2023.

– Nästa år blir jättestort för oss. Vi ger ut och förlägger våra egna spel på samtliga VR-plattformar och har dessutom börjat förlägga tredjepartsspel. Vi släpper även spel på den kinesiska marknaden. Vi har växt från 22 personer före pandemin till de 60 anställda vi är nu och vi kommer fortsätta växa. Jag tror alla våra spel har vunnit något pris genom åren så det går bra för oss!

Fast Travel Games kontor på Söder

Erik besöker gärna Karlshamn men nu var det ett tag sedan sist. Han har flera vänner kvar från tiden på Campus Karlshamn som han hoppas få träffa under kommande besök.

– Det som är extra roligt och som jag reflekterat över gällande Karlshamn är ju alla nya företag som startas av studenter. Det finns en stark entreprenörsanda där och jag tror den kommer från alla de organiska samarbeten som miljön och kulturen på Campus Karlshamn skapar, avslutar han.


Text: Anna Deutgen

Fler nyheter om

  • Hyper Island valde Karlshamn!

    Jörg Teichgraeber har gått från skådespelare och deprimerad kultförklarad handdocka i Tyskland till rektor för Hyper Island i Sve ...

  • Vi älskar Karlshamn!

    Den lilla staden med närheten till havet och naturen, i kombination med den intressanta utbildningen på Campus Karlshamn lockade S ...

  • Offentlig hearing om Campus Karlshamn

    I två decennier har utbildningarna på Campus Karlshamn levererat nya företag och innovationer. Den unika campuskulturen har utveck ...