Den enes skräp, den andres skatt!

glenn-i-reform

 

Den enes skräp, den andres skatt!

glenn-i-reform

 

Den enes skräp, den andres skatt!

En av världens största 3D-robotar finns i Karlshamn hos företaget Sculptur som gör designmöbler av skräp! Möblerna säljs över hela världen och görs av plast från gamla bilinredningar, fiskenät och sågspån. Roboten kan printa objekt som är tre meter höga och företagets vd Glenn Mattsing, äventyrare, biolog, naturvetare och entreprenör, har hittat både hem, hus och rätt samarbetspartners här i Karlshamn.


Glenn lämnade födelseorten Oskarshamn tidigt i livet och har sedan dess flyttat runt och bott i hela Sverige. Intresset för natur fick han tidigt via den svenske naturfilmaren Jan Lindblad. Där väcktes intresset för Afrikas savanner, äventyr och expeditioner. Intresset utvecklades med tiden och han utbildade sig till naturvetare och rovdjursbiolog. En tid arbetade han med varg- och björnfrågor i Norrland.

– Jag har en entreprenöriell ådra som blivit allt starkare med åren. Akademin var inget för mig. Jag är en teknikdriven naturvetare som tror att vi kan lösa många av dagens problemen via ingenjörskonstens principer. Jag är helt övertygad om att man kan kombinera naturvetenskap och hållbarhet med näringslivet. Jag gillar att göra sånt som ingen tidigare gjort.

Nu bor Glenn i Åryd tillsammans med sambon Ramona och sönerna Nils och Olof, 2 och 4 år. De hittade hus och hem i det före detta församlingshemmet som de renoverar och trivs bra i.

– När jag är ledig tänker jag mycket på jobbet, säger Glenn och skrattar. Ska du lyckas med något måste du leva med det dygnet runt. Utöver det tränar jag och läser mycket. Vill någon ha ett boktips är jag rätt person att fråga.

Glenn är trots att han är relativt nyinflyttad väl bekant med Karlshamn. För 10 år sedan var han vd för ett mediabolag i Växjö och arrangerade det som då kallades för Tjäröfestivalen. Där samlades paddlingsentusiaster under några dagar i augusti.

– Jag känner mig hemma i den fantastiska skärgården. Dessutom gjorde jag lumpen på kustartilleriregementet KA2 i Karlskona.

Glenn Mattsing och kollegan Sören Kjellkvist på roddexpedition i Barents hav

2017 blev Glenn och kollegan Sören Kjellkvist de första att ro en båt över Barents hav runt den norska ögruppen Svalbard  i Arktis. Det blev en 44 dagar lång expedition där de trängde sig igenom isen med roddbåt. Expeditionen blev ett uppvaknande när de på Björnön i den orörda arktiska vildmarken, en av världens mest avlägsna platser möttes av stränder fulla med plast. En oerhört tragisk marin nedskräpning som gjorde honom förbannad.

– Jag hade 44 dagar på mig att fundera på det som blev den första ingången till mitt företag. När jag kom hem byggde jag en flotte av skräp som vi döpte till Trashtiki. Med den flotten seglade vi sedan, tillsammans med hotellmagnaten Petter Stordalen, från Oskarshamn till Visby under Almedalsveckan för att belysa och lyfta ämnet. Den typen av projekt beskriver mig nog ganska väl. Jag är en högriskmänniska med entreprenöriell ådra och naturvetenskaplig bas.

Petter Stordalen, Joakim Odelberg och Glenn Mattsing på väg in till Almedalen i Visby.

Glenn träffade sedan människor som arbetade med storskalig 3D-printing och kunde kombinera sitt intresse för teknik och natur i sitt företag.

– Nu jobbar vi med skräp och restströmmar för att växla upp dem med hjälp av modern teknik.

Den nuvarande lokalen på Pilvägen 8 i Karlshamn kommer snart behöva utökas, berättar Glenn.

2020 tog man in det lokala företaget Spectrum Technology som delägare i Sculptur. De är experter på robotsystem.

– Jag är naturvetare och har läst kemi men det räcker inte i ett sånt här sammanhang. Jag är spindeln i nätet men jag är helt beroende av duktiga medarbetare och då är Spectrum en nyckel för tekniken. Vi jobbar väldigt bra tillsammans. Sen har vi konsulter på materialsidan. Vi är pionjärer i världen. Det som gör oss unika är att vi är så kompletta. Vi har robotutvecklarna, teknikerna, industriveteranerna och egna designers. Vi är dessutom otroligt snabba vilket man måste vara när det gäller ny teknik.

Robottekniker Olle Prim håller ständig koll på den den varma och tröga massan när den matas ut från 3D-printern.

I mars var 3D-roboten klar och en stor och tung investering hade gjorts. I samma veva slog Corona till och företaget som var inställda på att printa 3D-möbler till hela världen fick ställa om. Över en natt försvann alla beställningar och de stod där med en jätteinvestering. Efter lite huvudbry insåg de att de faktiskt kunde vara en resurs för den offentliga sektorn. Snabbt gjorde de en ny affärsmodell och bestämde sig för att printa skalmar till skyddsvisir som det fanns stort behov av. En lokal reklambyrå stansade ut plastskydden. Visiren såldes i 17 000 exemplar och producerades dygnet runt, sju dagar i veckan.

– Det visade sig att vår teknik fungerar väldigt bra vid snabba omställningar. Tillsammans med Spectrum kunde vi trimma processen och producera 1000 visir om dagen. Det var en otroligt intensiv period men vi överlevde tack vare detta.

Granulat från exempelvis fiskenät, bilinredningar eller träkomposit så som de ser ut före de hamnar i 3D-printern. När deras designmöbler en gång är förbrukade kan de malas ner och printas till något nytt.

Företagsidén och tankarna bakom företaget Sculptur ligger verkligen helt rätt i tiden. Visionen är att skapa ett cirkulärt samhälle i en värld som översvämmas av plast. Just nu arbetar de med återvunnen ABS-plast som kommer från bilinredningar, fiskenät från västkusten, olika företags skräp, sågspån och träkomposit. De produkter de tar fram själva kan efter de förbrukats malas ner till granulat och återanvändas igen. Produktionen i sig efterlämnar inga oanvändbara restprodukter. På baksidan av varje möbel de tillverkar finns en QR-kod som berättar mer om var materialet kommer ifrån, hur möbeln har tillverkats och hur den återvinns.

Reform är namnet på stolen som var startskottet för möbeltillverkningen. I dag är det flera möbler som syns utåt. Möblerna tillhör premiumsegmentet och säljs för runt 20 000 kronor.

Organiska former är Sculpturs signum.

 

Sculptur arbetar gärna med andra företag som vill ställa om. Ett av dem är kaffetillverkaren Löfbergs som satt ett mål att generera noll avfall. Tillsammans med dem har Sculptur hittat en lösning där man använder restprodukter i kafferosteriets produktion, till exempel kaffebönans silverhinna och de stora big bags som mycket av råkaffet levereras i. Den första 3D-printade kaffebaren gjord på återvunnet avfall levererades nyligen till Lilla ICA Lindvallen i Sälen. När dessa börjar massproduceras kommer de behöva en dedikerad robot för bara det.

– Materialframställningen var den stora utmaningen men vi hittade en sammansättning som gör att vi kan printa produkter som sticker ut designmässigt utan att det kostar skjortan. Dessutom har vi hjälpt Löfbergs att eliminera de största restprodukterna de har. Nu är ambitionen att starta ännu ett företag i Karlshamn för att kunna ta hand om fler big bags, berättar Glenn.

Sculptur har också påbörjat ett samarbete med en gymnasieskola i Småland och tittar där på hur man kan göra en hållbar omställning.

– Det skulle jag gärna göra lite mer lokalt här i Karlshamn. Det finns verkligen potential här i Blekinge att dra nytta av det vi arbetar med. Vi har ett väldigt kort produktionsflöde. Att förverkliga en idé i 3D är både enkelt och billigt. Jämför 3D med traditionell produktion där man först måste ta fram en plugg för att ta fram en gjutform innan produkten kan gå vidare för gjutning och massproduktion. Vi kan göra det snabbare och i färre steg. Därför blir det också billigare.

De få plastrester som blir till under produktion kan sopas upp och användas igen.

Nu vill Glenn bygga ett globalt ”hubbföretag” och bli bäst i världen på storskalig 3D-printing med skräp. Företaget Sculptur befinner sig just nu i ett slags skifte, berättar han. Efter fyra års utveckling blir 2021 ett produktions- och utvecklingsår. Tanken är att bygga hubbar över hela världen där 3D-tekniken finns. Skräpet som används i tillverkningen kan samlas in lokalt och man slipper långa transporter. Istället skickar man en digital fil som gör att produkten kan tillverkas närmare kunden. Inom hubbnätverket kommer det finnas en gemensam kompetensbas men också en intern konkurrens. Sculptur vill gärna äga de bästa marknaderna där hubbarna finns själva och samarbeta med lite mer utmanande platser, t ex i Asien.

– Vi förhandlar just nu med flera utländska potentiella samarbetspartners, berättar Glenn och fortsätter.
– En bra entreprenör kan lite av allting så att man kan se många möjliga vägar fram till en idé. Jag gillar att komplettera de naturvetenskapliga kunskaper jag har med samhällskunskap och ekonomi. Det är nog en bra egenskap som småföretagare.

Det ska bli spännande att följa det här företagets resa ut i världen. Det osar succé om hela konceptet. Det finns också något djupt sympatiskt med att den enes skräp blir någon annans skatt i en värld som verkligen behöver en cirkulär omställning.


Text: Anna Deutgen
Foto: Anna Deutgen (om inte annat anges)

Fler nyheter om

  • Mindre yta men större sammanhang för SEB

    Från 460 till 55 m2! SEB var ett av de första företagen som bestämde sig för att hyra kontor i nya huset på Östra Piren för fyra ...

  • Luminans blev Draknästets vinnare!

    Med passion för ny teknik och en gnutta uppfinnarjocke skapar Luminans UF bland annat 3D-printade stadstavlor. Med smarta lösning ...

  • Salt Studio har öppnat!

    Saga-Sofie Mattsson och Alexandra Lindgren hade länge drömt om att gör något eget. Efter en visning, några möten, en entusiastisk ...