Festivalsuccén One Wknd Only

onewkndonly

Foto: Bengt Nyberg

Festivalsuccén One Wknd Only

onewkndonly

Foto: Bengt Nyberg

Festivalsuccén One Wknd Only

Under en helg varje år förvandlas Karlshamn till en storstad.
Med 13 000 besökare från hela landet har One Wknd Only blivit en egen festival under Östersjöfestivalen vecka 29 och konceptet kan sammanfattas med fem bokstäver: Succé!
– När andra såg området på Östra Piren som en parkeringsplats såg vi Blekinges största eventarena. Nu vill vi göra Karlshamn till en naturlig del av festival-Sverige, säger arrangörerna Fredrik Berg och Ola Söderdahl, som också satsar på att utvidga konceptet till nya städer redan nästa år.

När One Wknd Only kördes för första gången 2019 med namn som Viktor Leksell, Maxida Märak och Vigiland lockade den 6 000 personer till parkeringsplatsen på Östra Piren. Redan då var Fredrik Berg, VD på Bergs restauranger överrumplad av intresset.

– Vi ville göra Karlshamn större för en helg och skapa storstadskänsla. Det lyckades vi med, berättar han.

w-OWO-bolaget

Bolaget (Foto: Bengt Nyberg)

Efter pandemiuppehållet kom festivalen tillbaka 2022 och besökarantalet dubblerades, liksom artistbudgeten. En stor del av framgången ligger i mixen av artistbokningar som appellerar till målgruppen unga vuxna.
– Vi har arbetat med målgruppen 18-25 år länge på &Vin. Kompetensen finns i organisationen och vi har också en fokusgrupp som vi tar hjälp av. Lägg därtill goda samarbetspartners som hjälper oss med bokningarna. Det gör att vi hittar rätt blandning gång på gång, berättar Fredrik.
– Artisterna till juli 2024 måste vi börja boka redan nu. Då gäller det att hålla koll på vilka som släpper låtar och vilka kommer åka på turné. Sen försöker vi hitta någon slags röd tråd, som ändå har mångfald. Det ska vara hela skalan. Både de som är ”up and coming”, redan etablerade och helt digitala DJ-akter eller band som är i ropet, berättar Ola Söderdahl som också arbetar med festivalen.

”Vi vill göra festivalen på en nivå som är nationell och göra Karlshamn till en del av festival-Sverige på riktigt!”

I årets upplaga av festivalen återfanns artister som Estraden, Jireel, Bolaget, Lov1, New Kid och ODZ. Ambitionen är att alltid ha en DJ som verkar på internationell nivå och i år var det bland annat A7S.
– A7S är den största vi någonsin haft om man ser till antal streams. Han har 10 miljoner lyssnare i månaden. Han har 1 miljard streams på en låt. Ena dagen är han i Dubai och andra dagen här i Karlshamn, berättar Fredrik.
– Bolaget är alltid en succé, Lov1 var en outsider som verkligen levererade och sen vill jag hissa en flagga för New Kid som var så genommusikalisk med ett jäkla tryck, säger Ola och fortsätter:
– Carola anses ju vara en stor prestigebokning och hennes största hit är streamad 38 miljoner gånger. Och då har A7S 1 miljard lyssningar på sin, berättar Ola och ler åt jämförelsen.

Men hör antal streams och antal biljettköpare ihop?
– Det hör absolut ihop i målgruppen som vi jobbar mot, menar Ola.
– Och det visar sig också i gagens prislapp, säger Fredrik och skrattar.

Parkeringsplatsen på bästa läget på Östra Piren hyrs i sin helhet av kommunen och One Wknd Only lägger mycket tid, energi och pengar på att göra det till något annat under Östersjöfestivalveckan. Det finns restauranger och foodtrucks, barer, vip-hylla, DJ’s även på dagen och solstolar i grönområdet mot havet.
– Det är ingen dussinscen vi sätter upp. Det är samma slags scen som Håkan Hellström använder. Det är massa ljusriggar, fem filmare som skickar till en ob-buss med tre bildproducenter och vidare ut till stora led-skärmar på varje sida av scenen. Lägg därtill pyroteknik i paritet med hela Ronnebys kommuns evenemangsbudget, berättar Ola och skrattar.
– Det visar att vi inte är rädda för att satsa. Vi vill göra festivalen på en nivå som är nationell och göra Karlshamn till en del av festival-Sverige på riktigt! Vi gör satsningar på scenproduktionen, ytan och kringarrangemangen som är i toppklass. Och vi får också den bekräftelsen av de som vi samarbetar med kring bokningar och artister som lämnar oss som ambassadörer för Karlshamn med ett leende på läpparna. Det är en nyckel till framgång och det gör Karlshamn lite större, berättar Fredrik stolt.

Artisterna som bodde på Hotell Karlshamn i stan hämtades i år med båt så de slapp åka igenom trängseln i stan. Sen fick de en liten båttur runt Kastellet och Ortholmen så de kunde se scenen och publiken på håll, före de släpptes av på festivalbryggan vid &Vin. Värdskapet är lika viktigt som tekniken.

– Det var väldigt uppskattat. Viktor Norén undrade vad det här var för lyxfestival egentligen, berättar Ola och skrattar. Och A7S visade upp båtresan och Karlshamnsvyerna i en reel på Instagram.
– Det var bra marknadsföring för Karlshamn. Det var nog inte en enda artist som inte la upp den vyn på stan, fyller Fredrik i stolt.

Skärmavbild 2023-09-19 kl. 09.04.32

Klicka för att se A7S reel från båten till Östra Piren och spelningen i Karlshamn

Besökarna kommer från hela Sverige och köpen registreras från Danmark upp till Kiruna. Man märker att många biljettköpare kommer från studentorter som Jönköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Växjö.

– Skulle säga att det är väldigt många Karlshamnare som ”kommer hem” den helgen för att vara med om den här festen, berättar Ola.
– Hemvändarna är stolta över vad som händer denna veckan och tar gärna tar med sig andra hit. Vi ger stadens framtid, alltså ungdomarna något att vara stolta över här i Karlshamn. Satsar vi inte på ungdomarna så satsar vi inte på framtiden, säger Fredrik.

”Vi har gett ungdomarna någon slags lägereld här. Man behöver inte åka iväg till andra städer för nu finns det här också.”

Vad finns det då för drömbokningar inför kommande festivaler?
– När vi började hade jag Otto Knows som en sån, men det är gjort nu, berättar Fredrik.
– Justin Bieber, säger Ola snabbt och ler.
– Nej, men vi siktar på att växa varje år och ta nästa steg och vi vill gärna ha en stor svensk kvinnlig artist, säger Fredrik.
– Nån som börjar med Z, fyller Ola i snabbt och ler igen. Att headlina med en stor kvinnlig artist som är internationell, det vill vi! Vi har lagt oss vind om att vi ska blanda kvinnligt och manligt. Vi lyckades inte hela vägen i år men målet finns.

w-OWO-snikviken

På andra sidan Näsviken (Foto: Bengt Nyberg)

One Wknd Only får inga kommunala bidrag och det är en stor ekonomisk risk som tas varje gång med höga artistgager och produktionskostnader för flera miljoner.
– Vi står här på onsdag morgon varje gång och är livrädda, berättar Ola.
– Det är absolut en risk, men också en stor belöning när man står där på lördagskvällen och känner att allt flyter. Man ser att vi skänker mening och glädje till staden, berättar Fredrik.

I år kände de att festivalen omfamnades av staden. Av både ung och gammal.
– Jag tror man förstod storheten i artisterna som stod på scenen här i Karlshamn och hur mycket det betyder för ungdomarna på plats. Vi har gett ungdomarna någon slags lägereld här. Man behöver inte åka iväg till andra städer för det finns här också, säger Fredrik.

Att det sitter väldigt många och kollar från klipporna på andra sidan Näsviken är bara bra marknadsföring, menar Ola.
– Festivalen har 18-årsgräns. Många som sitter där har inte åldern inne och ville inget hellre än att få gå hit sen. Vi ger ungdomarna och framtiden något att se fram emot.

De hyllar också stödet från kommunen i allt från säkerhetsapparaten och näringslivsenheten till politiken.
– Nina Andersson som näringslivschef och festivalansvarig gjorde ett fullkomligt strålande jobb.

w-OWO-estraden2

Estraden (Foto: Bengt Nyberg)

Föreningarnas engagemang är en viktig nyckel för att festivalen ska rulla som den gör. Det är många människor som engageras i allt från scenrigg till biljettbyten.
– Mörrums handboll, Hällaryds IF, Mörrums GoIS, Asarums IF och scouterna är några av föreningarna som hjälper oss. Vi vill verkligen lyfta deras roll i framgången. Det är upp till en halv miljon vi lägger på föreningarna som hjälper till varje år och det gör vi med glädje. Vi hade inte kunnat göra det utan dem, berättar Ola och Fredrik.

w-OWO-arrangorer

Fredrik Berg, Mattias Johansson och Ola Söderdahl fotograferas under förberedelserna.

Nu för man diskussioner med två andra orter så att succékonceptet One Wknd Only kan etableras även i andra städer.
– Vi har två städer till i Sverige som vi kommer aktivera nu. Med allra största sannolikhet kommer vi finnas i en större svensk stad första helgen i juni nästa år. Och förmodligen ytterligare ett ställe till under nästa höst. Det är egentligen bara några små detaljer kvar som måste redas ut. Stora studentstäder, mer säger vi inte ännu, avslutar Fredrik och Ola.

Alla fotografier: Bengt Nyberg

Fler nyheter om