100 år av växtglädje!

Kampanj-utvald-Ljungsleds-1

 

100 år av växtglädje!

Kampanj-utvald-Ljungsleds-1

 

100 år av växtglädje!

I imponerande 100 år har familjeföretaget Ljungsleds levererat både växter och kunskap som plantskola. Fyra generationer har sedan starten 1919 alla utvecklat för sin tid och fört plantskolan dit den är idag. 2015 var det dags för Frida Sjöholm som första kvinna att ta över stafettspaden efter sin pappa Mats Mattsson och farbror Krister Mattsson. Med Fridas erfarenhet från kommunikationsbranschen har Ljungsleds tagit steget från plantskola till ett av Blekinges härligaste besöksmål.
– Jag kunde allt om att driva bolag och ha anställda och tog med mig flera års erfarenhet från reklam och kommunikationsbranschen. Att jag till en början inte kunde allt om växterna spelade inte så stor roll för det kunde ju alla andra här. Så jag kastade mig ut, berättar Frida stolt.

1919 började trädgårdsmästare Gustaf Mattsson sälja växter i ladan på den bondgård där barnbarnet Mats bor nu. Det var först 1968 när sonen Gösta Mattsson tog över som den stora hallen i nuvarande Ljungsleds byggdes.
– Den där ladan hängde med rätt länge, berättar Mats som tillsammans med brodern Krister tog över 1976 och styrde skottkärran under 40 år före Frida tog över.

Har man funnits i 100 år så finns man med i folks medvetande, uppväxt och livserfarenhet. De flesta känner väl till Ljungsleds i Karlshamn. Familjen har kunnat följa kunderna i flera generationer och sett dem växa upp och få barn och barnbarn. De äldre stamkunderna har på samma sätt fått följa familjen och barnen på Ljungsleds. De kommer fortfarande och frågar efter ”pojkarna” Mats och Krister som nu kommit upp i 60-årsåldern.
– Vi är nog det enda hundraåriga Mörrumsföretaget och rätt ofta får vi höra från genuina mörrumsbor att de är glada att vi finns här, berättar Mats stolt.


Frida som bokstavligen vuxit upp med odlingsjord under fötterna valde till en början en helt annan väg. Hon utbildade sig inom reklam- och kommunikation i Stockholm och New York, där hon för övrigt praktiserade hos modeskaparen Donna Karen. Efter utbildningen arbetade hon både som kommunikationsansvarig på Flextronics och Ericson och med sitt egna bolag Kaliber kommunikation.
– Jag har fått prova på både storbolag och eget bolag. Jag hade nog inte vågat ta steget utan den bakgrunden. Det var inte självklart att jag skulle ta över familjeföretaget men samtidigt som jag började tröttna på reklambranschen så började Mats och Krister fundera på lösningar för Ljungsleds framtid. Jag ville förenkla och skala ner så jag började sakta avveckla min verksamhet och började med att flytta mitt kontor till Ljungsleds, berättar Frida.
– Ja, hon satt här och jobbade och började lägga sig i mer och mer, skrattar Mats. Sen frågade hon om hon kunde få jobba några timmar då och då. Det ena gav det andra men det var faktiskt ingen press från vår sida, betonar han.
Frida fortsätter:
– Jag kände att jag hade mycket att tillföra med mitt perspektiv från en helt annan värld. Skulle jag göra det ville jag ta över det helt och driva det själv. Jag ville inte vara anställd och Mats och Krister ville släppa taget, så det var en win-win. Att båda ändå finns kvar och jobbar har varit jätteskönt för mig som behövt deras erfarenhet.
– Lite miljöskadad var hon ju redan innan, säger Mats. Hon har ju vuxit upp här bland växterna och lekt i gångarna precis som jag en gång gjorde. Hon fick hjälpa till att märka perenner och luka ogräs när hon var liten och senare sommarjobbade hon här. Hon kommer fortfarande ihåg var hennes farfar gömde karamellerna på kontoret!

Livet som trädgårdsmästare är en livsstil och synonymt med intensivt arbete under de månader då växtligheten är som störst. Det är först i januari eller februari som det egentligen finns möjlighet att ta ut någon längre ledighet.
– Jag brukar berätta det i ett tidigt stadium för de som utbildar sig till trädgårdsmästare så det inte kommer som en överraskning sen. Vi kan inte ge några anställda någon längre sommarsemester. Då fungerar inte vi som företag, berättar Mats.

Vårmånaderna är mest intensiva och Frida fyller i:
– När maj är slut så brukar man vara helt slut själv också. Ungefär 25% av vår totala försäljning sker nämligen i maj månad och det är vårens försäljning som vi lever på under de kalla månaderna. Jag som är rookie i denna världen kan oroa mig mycket över det men pappa har rutin för att det kan variera över tid. Det lugnar mig, berättar hon.

Hela branschens stora dilemma är såklart de stora säsongsskiftningarna och att hitta kvalificerat folk under de förutsättningarna.
– Vi lever med vår kunskap. Vi måste ha personal som har kunskapen så vi kan tillföra kunden det den behöver. Det tar tid att lära upp ny personal och få det att klicka ihop med verksamheten. Jag tror det är en utmaning för alla småföretagare.

Att säsongen kan variera blev ett extremt faktum under 2018. Den historiskt heta sommaren blev katastrofal för plantskolan men verksamheten arbetade sig igenom det. För att jämna ut skiftningarna i både temperatur, väder och säsong har Frida börjat plocka in mer inredning i butiken. Numera bjuder de också in till kvällskurser och inspirationsföreläsare och den populära julmarknaden har blivit årets mest besökta helg.
– Redan när jag tog över kände jag att vi behövde satsa mer på att bli ett besöksmål och en mötesplats. För att kunna möta handelns utmaningar så behövde vi bredda oss och inte enbart vara en renodlad växtbutik, berättar Frida. Vi behövde något som kunde locka hit folk även under lågsäsong och som gjorde oss mindre väderberoende.
– Tanken var helt rätt, håller Mats med om. Det behöver vara mer utav en upplevelse idag. Förr åkte man iväg för att handla det man redan bestämt sig för. Nu åker man iväg med öppet sinne och låter upplevelsen bestämma vad det blir. Man vill kunna fika och gå runt länge i miljöer som sedan går att omsätta till den egna trädgården.

När verksamheten går in i sin vilofas försöker Frida och de andra njuta av lugnet och återhämtningen. Några gillar att åka skidor och någon åker till varmare breddgrader men helt stilla är det aldrig och det smids alltid stora planer för hur plantskolan kan utvecklas.
– Vi pyser runt här i sköna kläder och njuter av tystnaden, bläddrar i kataloger, dricker kaffe och laddar om. Det är en väldigt mysig period som också innefattar mycket planering, beställningar och schemaläggning, berättar Frida.
– I och med att det är så otroligt intensivt på våren så måste det vara välplanerat. Man måste räkna ut flödet och fundera över satsningarna. Det hinner du aldrig göra i brådskan, säger Mats. Vi passar också på att åka på mässor för att hänga med i kommande trender och få nya idéer, fyller Frida i och fortsätter.
– Jag tänker varje år att jag inte ska dra igång något stort utan ta vara på vilan men det blir nästan aldrig så. Inför denna säsong målade vi om och fixade med inredningen. Jag vill för mycket för mitt eget bästa, säger Frida och skrattar.

För några år sedan gjorde Frida en kalkyl tillsammans med en arkitekt gällande att bygga en kafédel på Ljungsleds. Projektet visade sig bli både kostsamt och invecklat och skulle bli svårt att räkna hem. Därför blev inköpet av foodtrucken Flora en gyllene medelväg.
– Flora har blivit en riktig snackis och ett populärt inslag där både min mamma och dotter arbetar! Dessutom är den väldigt flexibel och kan flyttas runt där vi vill synas, berättar Frida.

(Foto: Ljungsleds)

Frida gillar att samarbeta med andra när hon gör sina evenemang där hon också låter alla göra det de är bra på. Nyligen bjöd hon in till en mycket välbesökt ljuskväll tillsammans med Sten Nilssons El. Hon samarbetar också med exempelvis Kronolaxen och Friends & Flavours i matsammanhang.
– Det går liksom inte att sitta och vänta på att någon annan ska ge idéer eller bjuda in till samarbeten. Jag måste driva min verksamhet framåt. Samtidigt måste jag hushålla med min energi. Samarbete är bra av den anledningen. Och det är viktigt att uppmuntra varandra när någon tänker annorlunda.
Hon nämner Smakfestivalen under Östersjöfestivalen som ett prima exempel.
– De lägger ner ett otroligt arbete där och jobbar dag och natt i flera veckor. Jag tror ingen kan tänka sig att vara utan det inslaget på festivalen numera. Då måste man ju gå dit och stötta dem. Annars kommer de inte att orka. Ett annat exempel är ju One wknd only på Östra Piren som blev en stor succé. Det räcker att en person tror på idén och är galen nog att satsa på den och det är så häftigt när det händer. Vi kan och vågar, trots att vi bor i en småstad!

Frida fortsätter entusiastisk:
– Jag trodde innan att det var svårt att få folk begeistrade. Men det är faktiskt inte så svårt. Visa engagemang och skapa något som inte redan finns. Via internet och resor är man så mycket mer global i dag än tidigare. Vi får hela världens influenser. Vi vet vad som finns utanför Karlshamn. Därför har det varit så tacksamt att skapa något som känns mer som något som skulle finnas i en storstad. Folk blir så glada och tacksamma för att man ordnar något som inte är typiskt småstad. Det finns en stolthet att kunna säga att det där har vi också. Till exempel att man varit på en jättehärlig julmarknad här hemma i lilla Karlshamn. Man behöver inte åka så långt, betonar hon.

Är det fler i familjen förutom Frida, Mats och Krister som är engagerade i Ljungsleds?
– Alla, men ingen som får betalt, skrattar Frida. Mamma och dotter gör våfflor och min man gör allt möjligt. Alla som vill och kan hjälper till som det ofta är i familjeföretag.
– Kommer din dotter ta över som den femte generationen, undrar jag?
– Det är för tidigt att säga. Ingen hade ju förväntat sig det om mig heller när jag var 14 år, säger Frida.
– Inte när du var 24 eller 34 år heller för den delen, fyller Mats i och skrattar.
– Nej, det kom faktiskt som en blixt från klar himmel att jag ville detta. Vi var några år på Gotland där de är otroligt duktiga på att skapa upplevelser och nya besöksmål och samarbeta och locka folk. Jag kände att det är väl katten om vi inte ska klara det också. Blekinge är jättefint. Karlshamn är fantastiskt och vi ligger bra till och har ett fint ställe. Det måste gå! avslutar Frida.

Text & Foto: Anna Neah Deutgen

Fler nyheter om

  • Billboards växer och satsar!

    Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...

  • Välkommen på Afterwork!

    Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...

  • ”Därför Karlshamn” på Näringslivsveckan!

    Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...