All the WAY när två byråer blir en!
De framgångsrika reklambyråerna Get Social från Olofström och Rabadang från Karlshamn har gått ihop och bildat WAY Communication. Nu finns de representerade på fem orter från Stockholm till Kristianstad med 20 anställda och målet att växa ännu mer redan under kommande år.
– Nu är vi en komplett helhetsbyrå. Bäst är vi när kunden står inför ett förändringsarbete, ett vägskäl där de ska ta klivet och satsa eller ändra sin inriktning och skruva på sitt koncept. Då är WAY en riktigt bra vägvisare, berättar David Appelros, VD.
David kommer ursprungligen från Olofström och blev tidigt engagerad i broder Alfred Appelros företag Get Social. Från att ha hjälpt till i bolaget vid sidan av skolan till ekonomistudier i Lund är han nu WAY Communications 27-åriga VD.
– Vid något tillfälle vid matbordet hemma hos våra föräldrar kom vi på att vi skulle gå vidare tillsammans och på den vägen är det, berättar han.
Första mötet med Rabadang var när Get Social engagerades som underleverantör.
– Redan för två år sedan fördes lite vilda diskussioner om att det hade varit kul att jobba och samarbeta mer tillsammans men som många såna idéer lades de på is ett tag, berättar David.
När riktigt stora och intressanta kunder, både lokalt, nationellt och internationellt började ansluta sig kom man till ett läge när båda bolag stod vid ett vägskäl och på randen till att behöva satsa. Med kombinerade resurser och kompetenser skulle de stå bättre rustade för det.
– För att kunna leverera något riktigt bra till kunder av den storleken behövde vi bli större ganska snabbt. Vi ville inte att våra fina lokala bolag skulle behöva söka sig till nationella byråer, förklarar David.
Nu har Way Communication drygt 20 vägvisare utspridda på de fem kontoren i Karlshamn, Olofström, Växjö, Kristianstad och Stockholm och kan nog räknas som den största aktören i Blekinge och Nordöstra Skåne. Kunderna är exempelvis AAK, JSB, VMAB, Assa Abbloy, AlfaLaval, TekoTryck, Ferroamp och Länsförsäkringar.
– Vi är stolta över bredden vi har nu både var gäller kunskap och kunder. Vi letar efter kundrelationer där vi kan komma in som en strategisk kommunikationspartner med fokus på affärsnytta och klirr i kassan. Man ska helt enkelt tjäna mer än vad det kostar, berättar David.
Efter sammanslagningen fanns det två alternativ gällande huvudkontorets placering. Antingen behövde man flytta från Östra Piren till större lokaler någon annanstans eller försöka lösa det i huset. Lösningen blev en flyttkarusell med dominoeffekt!
Billboards flyttade till Karlshamnfastigheters lokaler, Karlshamnsfastigheter flyttade till Rabadangs tidigare kontor och WAY till Billboards större lokaler. Än har man inte fått all inredning på plats men nu finns det rum för fler anställda och utsikten mot kallbadhuset, stadsinloppet och Kastellet är magisk.
– Rabadang var först att flytta in på Östra Piren och först att flytta ut igen, säger David och skrattar. Vi kan bli 4-5 personer till innan vi blir trångbodda igen.
Men namnet då? Hur kom man fram till det?
– Det var en spännande process med många viljor och ett 50-tal alternativ på vägen. Vi ville det skulle vara kort och internationellt gångbart, bland annat.
Byrån gjorde ett gediget arbete, på samma sätt som de skulle gjort om det vore en kund. Det var workshops, möten med ägare, styrelse och diskussioner kring varumärkeslöftet.
– Way var ett av de första namnen vi kom på. Vi gillar hur namnet kan användas och att det är lekfullt. Vi kan kalla oss wayfinders och våra kunskapsevent heter Show the Way, exempelvis.
En av de anställda hade redan tatuerat in Get Socials logotype.
– Det var lite tufft att förklara att vi skulle byta namn där, berättar David och skrattar. Men vi sponsrar gärna hans nya logga om han vill tatuera in en ny!
Framtiden ser onekligen ljus ut för bolaget och fler anställningar ligger i pipeline. Redan nu söker man en strategisk account manager men man kommer också behöva fler duktiga kommunikatörer och kreatörer.
– På vissa områden behöver man spetskompetensen tydligare, exempelvis inom 3D. I andra områden är bredden viktigare. Breddkonstnärerna är svårare att hitta. De som kan hålla ihop alla trådarna och som även är bra relationsbyggare. Kemin är också viktig. Vi vill att det ska vara familjärt att jobba för oss.
När är Way som bäst?
– Jag skulle säga att det är när kunden står inför ett förändringsarbete, ett vägskäl där de ska ta klivet och satsa eller ändra sin inriktning. Eller skruva på sitt koncept. Då är WAY en riktigt bra vägvisare, avslutar David.
Fler nyheter om Näringsliv
- Näringsliv
Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...
- Näringsliv
Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...
- Näringsliv
Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...