Billboards växer och satsar!
Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de 12 personer som med utsikt över Kastellet smider planer på den nationella och nordiska marknaden för digital utomhusreklam.
– Vi har renodlat och vässat verksamheten de senaste fyra åren och det har gett resultat, berättar Zakarias Bergstrand, VD på Billboards.
Billboards grundades av Niklas Mattsson 2013, då som Skärmexpo. För 4 år sedan kom Zakarias Bergstrand in i bilden och han verkar nu som bolagets VD. Namnet Billboards blev ett logiskt och smart namnbyte som förklarar vad företaget gör. I dagsläget har man kontor i Karlshamn, Ronneby, Växjö, Göteborg och snart Skåne men man erbjuder annonsering på 90 skärmar i hela Sverige. Via Dooh Club kan skärmägare ansluta sig och låta Billboards ansvara för försäljningen.
– DOOH betyder Digital Out of Home och är ett amerikanskt begrepp men betyder i korthet digital utomhusreklam, berättar Emelie Svensson som är CCO och ansvarig för allt kommersiellt som rör Billboards och kundansvarig.
Tolv anställda finns inom bolaget och utgår från de olika kontoren. Flera av dem är på plats i Karlshamn varannan vecka. Emelie har bakgrund inom marknadsföring och hotellbranschen från början.
– Jag är hemvändare varannan vecka och får det bästa av två världar. Mina rötter är ju här och jag känner många här. Men jag bodde i Malmö i åtta år och började arbeta för Billboards därifrån. Nu bor jag i Göteborg. Jag gillar variationen och att man får olika influenser, säger hon.
Efter Centrumbiografen var Billboards nummer två att teckna avtal för nytt kontor på Östra Piren. Till en början var tanken ett mindre kontor men när företaget växte snabbt insåg man att man behövde mer plats. Nu hyr man 176 m2 på fjärde våningen med makalös utsikt mot havet, Kastellet och strandpromenaden.
– Det är helt fantastiskt här. Innovation, energi och nätverkande i samma paket. Du träffar så mycket människor. Ju fler inriktingar och branscher desto bättre. Det finns mycket att lära av varandra i ett sånt här sammanhang. Vi samarbetar redan med andra i huset, berättar Emelie entusiastiskt.
Billboards kortsiktiga mål handlar om att bli en stark aktör i Skåne och Sverige. De långsiktiga handlar om att expandera verksamheten till att omfatta även Danmark, Norge och Finland.
– Om vi kan nå de målen här, borde vi rimligen kunna applicera dem på en större marknad även utanför Sverige. Skärmutbudet är inte lika stor i de länderna. Sen är det en resa i sig att förstå nya marknader och nya städer men vi har redan kunder i andra länder, berättar Zakarias och fortsätter:
– Oavsett om man är ensamföretagare eller ett stort företag så hjälper vi gärna till med marknadsföringen, avslutar Zakarias.
För att arbeta på Billboards finns egentligen inga krav på att flytta till Karlshamn.Så länge man är flexibel och kan tänka sig att köra hit emellanåt och träffa kollegorna på huvudkontoret.
– Det är såklart en bonus om man har erfarenhet inom marknadsföring eller försäljning. Eller programmering för den delen, berättar Zakarias.
– Vi kan redan erbjuda en helhet inhouse redan men vi kommer behöva fylla på med projektledare i sinom tid och utöka det kreativa teamet med exempelvis en copywriter, berättar Emelie.
Karlshamn har tagit ett stort steg i rätt riktning och är på väg någonstans, menar Emelie.
– Billboards blir också en mer attraktiv arbetsplats när man kan erbjuda en miljö som den här. Här blir vi ännu mer inspirerade och fokuserade att hjälpa våra kunder nå sina mål.
Fler nyheter om Näringsliv
- Näringsliv
Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...
- Näringsliv
Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...
- Näringsliv
Jesper Carlsson har sedan flytten till Karlshamn för tio år sedan blivit en uppskattad näringslivsprofil i staden. Med bilbransch ...