Rebecka: Karlshamn måste satsa!
”Karlshamn behöver attraktiva boenden och intressanta arbetsmöjligheter. Vill man nu satsa på att bli 50 000 invånare behöver man skapa attraktiva boendemöjligheter och göra Karlshamn till mer än en sommarstad.”
Rebecka Lindhe är marknads- och kommunikationschef på Softhouse Consulting. Ett konsultföretag som utvecklar digitala affärer, mjukvara, verksamheter och människor. Sammanfattningsvis så hjälper man till med allt digitalt, dvs allt från appar, webbsidor, integration till större system och skräddarsydda lösningar.
– Vi är ett entreprenöriellt bolag med flera ben. Vi har både vår konsultverksamhet där vi jobbar med mjukvaru- och affärsutveckling och arbetar mycket med utbildningar och kunskapsspridning. Vi har också ett investmentbolag som investerar i startups och verksamheter som har teknik och mjukvara som sina huvudområden. Vi har några kunder här på NetPort Science Park men också kunder i större IT- och telekombolag runt om i landet,
Företaget har funnits sedan 1996 och etablerade sig i Karlshamn under 2019. Nu är de elva anställda och har nyligen flyttat in i nya lokaler.
– Vi växte ur våra första lokaler här på NetPort Science Park och har nu dubblerat vår kontorsyta. Vi hade tur att det fanns en större lokal ledig. Men det kommer behövas ett hus till eftersom lokalerna i övriga etapper är fyllda. Ska vi kunna växa på sikt är det viktigt.
Softhouse Consulting finns på sju platser runt om i Sverige men har även ett kontor i Sarajevo. Varför det?
– Det är faktiskt en häftig historia. Min kollega Himzo flydde kriget i Bosnien och kände sen att han ville ge tillbaka till landet. Han pratade med våra ägare och berättade att han skulle ville öppna ett kontor i Bosnien. Han fick möjligheten att satsa och nu finns där ett kontor med 30 medarbetare, berättar Rebecka.
Rebecka grundade som 19-åring en app för digitala kvitton och har sedan arbetat på bland annat IKEA och IT-bolaget IST.
– Jag brinner verkligen för varumärkesbyggande och digitalisering.
Hon hade bott över 10 år i Växjö när hon träffade sin sambo Oliver. När det blev tal om att flytta ihop stod valet mellan Växjö och Karlshamn. Då gav Olivers kollega det bästa argumentet.
– Han berättade att det var 60% bättre väder här om du jämför med Växjö. Det regnar nästan alltid i Växjö, så jag sa, vi provar Karlshamn! Det har jag aldrig ångrat. Det är verkligen otroligt vackert här. Jag tror man lätt glömmer det när man kommer härifrån.
I jobbet åker Rebecka ofta mellan Softhouse olika kontor men upplever inte det som ett stort problem.
– Karlshamn har en jättestor USP (Unique Selling Point) eftersom det är så nära till allt. Det är 75 minuter till Växjö, 100 minuter till Malmö, 45 minuter till Karlskrona och 35 minuter till Kristianstad. Det är verkligen nära och väldigt överkomligt.
Rebecka talar alltid varmt om Karlshamn som plats och hon har flera kollegor som gärna vill bo havsnära. Hon menar att Stärnö Sjöstad är ett fantastiskt initiativ som verkligen kommer lyfta Karlshamn.
– När man kollar på de skisser som tagits fram så förstår man att det kommer bli en jättefin stadsdel. Vi är där ute på Sternö och spelar tennis ofta och stenbrottet har en unik omgivning. Det är den typen av område som krävs för att på allvar locka folk utifrån, säger hon och fortsätter:
– Jag tror väldigt mycket på att skapa attraktiva boenden. Ska man bo en bit från storstäderna, oavsett om det är i Karlshamn eller Växjö så blir det viktigt med moderna och attraktiva bostäder. Något som Växjö lyckats med är att få en stad med mycket puls och där det händer mycket. Man satsar på många delar. Näringsliv, en grön stad och idrott är några exempel där man tagit ett extra krafttag. Där kan Karlshamn ta efter.
Vad gäller satsningen på Etapp 5 är hon också tydlig.
– Karlshamn behöver det här. NetPort Science Park och den innovationsmiljö kring digtalisering, nya företag och tjänster är en grundbult för att realisera Karlshamn 50000. För att verkligen dra nytta av kraften i det som Netport lyckats etablera så behöver man växla upp det så att fler kan få plats och därmed bidra till att utveckla Karlshamn i stort. Ska man attrahera människor utifrån och göra Karlshamn till mer än en sommarstad då är attraktiva boenden, pendlingsmöjligheter och intressanta arbetsmöjligheter, i rätt kombination, en nyckelfaktor.
Text: Anna Deutgen
Foto: Privat
Fler nyheter om Näringsliv
- Näringsliv
Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...
- Näringsliv
Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...
- Näringsliv
Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...