Störst i Sverige med hjärtat i Mörrum!

kampanj-Utvald-Maskinklippet-e1587706772903

 

Störst i Sverige med hjärtat i Mörrum!

kampanj-Utvald-Maskinklippet-e1587706772903

 

Störst i Sverige med hjärtat i Mörrum!

Han började med att sälja cyklar i sitt garage i Mörrum. 20 år senare säljer Stefan Ohlsson och Maskinklippet i Mörrum för imponerande 170 miljoner kronor med sitt e-handelsföretag Maskinklippet som idag är störst i Sverige på skogs- och trädgårdsprodukter över nätet.

– Vi har högst kundnöjdhet i hela branschen och det känns fantastiskt. Visst har det varit ett hårt arbete men nu ser vi det fantastiska resultatet.

Vårsolen skiner i kapp med de glänsande maskinerna när vi träffar Stefan Ohlsson i Maskinklippets butik (fd Maskincenter) i Mörrum. För den oinvigde ser det inte särskilt stort ut på utsidan och deras butiksförsäljning är nuförtiden en försvinnande liten del av omsättningen. Mörrumsbutiken är mer av ett showroom för allt som finns på nätet men också en bas för näthandel, marknad och kundtjänst.

Stefan på kontoret där han vant visar runt i analysverktygen vad som händer i realtid.

Men det var ändå i Mörrum allt började för 20 år sedan. Stefan och en kompis sålde cyklar hemifrån hans garage. De hade öppet på onsdagskvällar och lördagar. De hittade de nuvarande lokalerna ett år senare och Stefan tog tjänstledigt från jobbet som trafikledare på Foodtankers för att kunna utöka öppettiderna.

– Folk trodde inte man var klok när hade heltidsjobb vid sidan om men ändå öppet fem kvällar i veckan plus lördag. Men jag gjorde detta medvetet för att bygga varumärket på sikt och för att hålla ner kostnaderna. Tanken var ju inte att hålla på så här hela livet, berättar Stefan när vi slår oss ner i fikarummet.

Efter ett par år fick de kontakt med Husqvarna som de sedan blev återförsäljare till. Stefan och kompanjonen Benny sa upp sig från sina fasta jobb, nyanställde och med kontraktet från Husqvarna ökade omsättningen snabbt till 15 – 20 miljoner.

2012 blev ett viktigt år för Maskincenter. Stefan bestämde direkt för att se möjligheterna med näthandeln istället för problemen. Men det var inte helt självklart att leverantörerna ville vara med. Att sälja på nätet var något helt nytt och oprövat för många leverantörer och man ville skydda de fysiska butikerna. Idag har alla leverantörer förstått att man inte kan hålla sig utanför den försäljningskanalen.

– Jag bestämde mig för att bevisa att vi skulle kunna sälja leverantörernas hjärtebarn, motorsågarna, på nätet! Trots att vår marknad bara är en halvmåne, söder om oss finns ju bara havet, var jag övertygad om att det skulle kunna gå och idag är vi störst på motorsåg i Sverige.
Så vi byggde en sajt, skapade varumärket Maskinklippet för nätförsäljningen och satsade på kompetens just för e-handeln. De nischade butikerna kommer att få framgång tänkte jag då, och det visade sig ju vara rätt. De som tidigare sålde cd och dvd säljer numera allt men jag tror inte du kan förvänta dig samma kunskap och service därifrån, just av den anledningen. Och cd-skivor är det sista de säljer, som ett tydligt exempel, berättar Stefan och fortsätter:

– Nu är Amazon på väg till Sverige och det företaget har en otrolig påverkan och makt. De började som bokhandel i USA men har vuxit åt många håll och nu har de fler medlemmar på sitt medlemskap Prime än vad som röstar i amerikanska presidentvalet. Därför visste jag att vi måste bygga en sajt som de inte kan konkurrera med. De har ju ingen kunskap om t ex motorsågar och kan inte hjälpa kunden välja rätt produkt. Och precis vad Amazon saknar är Maskinklippets styrka!

Stefan på ett av lagren tillsammans med dottern Johanna som jobbar med marknadsföring

Bara några år efter webblanseringen hade omsättningen ökat till hela 80 miljoner kronor. Satsningen hade gett resultat även om det varit hårt arbete på vägen.

– Du får bestämma dig som bolag om man vill bygga sin försörjning eller bygga värde för kunden. Men om man bygger värde kommer förmodligen försörjningen på köpet. Jag är ingen förvaltare utan trivs bäst när jag ser företag utvecklas. Skulle vi slutat växa och utvecklats hade jag nog tröttnat för länge sedan.

För ett par år sedan byttes e-handelsplattformen ut och ifjol ett nytt affärssystem och det gjorde man med tanke på att växa ytterligare. Nu är Maskinklippets kostym i princip redo för miljardomsättning.

– Du gör bara en sådan här förändring en gång i livet eftersom det är otroligt påfrestande. När vi bytte plattform tappade vi lite försäljning men vi kom igen. 2018 var det ju en ökensommar med sådan torka att ingen behövde vare sig trimmer eller gräsklippare. Men vi lyckades ändå behålla omsättning på 85 miljoner och tog dessutom nya marknadsandelar. 2019 gick vi från 85 till 130 miljoner i omsättning och nu 2020 taktar vi mot 200 Miljoner!

Några av personalen på Maskinklippet. Bakre rad: Jens Säbrink, Linda Backman, Lisa Kivioja, Simon Johnsson, Pierre Broberg, Philip Kings, Olof Öster, Emil Lindqvist, Christer Säbrink, Christoffer Westermark, Sven-Erland Larsson och Robin Östlin.
Främre rad: Johannes Henriksson, Eva Mathiesen, Johanna Ohlsson, Stefan Ohlsson och Samuel Henriksson

Stefan Ohlsson är stolt när han pratar om verksamheten. Han berömmer ofta sin personal som är både engagerade och kunniga under samtalet. Det är ett tjugotal anställda nu och de flesta bor i kommunen varav en del är nyinflyttade. Ett nytt lager håller också på att etableras utanför Falkenberg där ny personal rekryterats.

Simon Johnsson är en av de senast anställda. När Mörrums kiosk som Simon drev nyligen gick i konkurs anställde Stefan honom till Maskinklippet istället.

Maskinklippet blev årets Gasellföretag åren 2017 och 2018. De har haft 1,4 miljoner unika besök i sin webbutik det senaste året och är det absolut största e-handelsföretaget i Blekinge och i Sverige den största butiken på skogs- och trädgårdsprodukter. Närmare en tredjedel av kundstocken finns i Stockholmregionen. Till skillnad från många andra företag under pandemins framfart växer företaget kraftigt eftersom många nu satsar på sina hem och trädgårdar när många andra aktiviteter blivit inställda i sommar.

– Det är såklart roligt att vi växer men samtidigt sorgligt att det är kämpigt för så många företagskollegor.

Företaget är noga med att ha nöjda kunder. I Maskinklippets Magasin skapar de nytt innehåll utifrån återkommande frågor, tex hur man byter svärd och kedja, installerar sin robotgräsklippare eller hur man bygger en rund vedstapel. En del produceras lokalt men de tar också hjälp av en byrå och samarbetar med sk. influencers över hela Sverige.

– Då är det också enkelt att vägleda kunden när de behöver hjälp. Vi lyssnar och håller ögonen öppna för vad våra kunder är intresserade av för att kunna skapa rätt innehåll.

Kundomdömet på Trustpilot är väldigt högt.

Under resans gång har flera investerare hört av sig och hösten 2018 såldes en majoritet av bolaget till Verdane Capital som startat en ny företagsgrupp av nischbolag inom jakt, lant- och skogsbruk. Det är ett av Nordens största investmentbolag när det gäller e-handelsbolag och tillför företaget en stor kompetensbank.

– Vi har nu en affärsplan för många år framåt och samma ägare som Hylte Jakt&Lantman och Royal Design. Det ger oss en stor kompetenstillgång. I och med att jag fortfarande är delägare kan jag se framåt på ett annat sätt och jobba långsiktigt med affärsplanen, det är en stor morot för mig. Och sen har man ju byggt upp ett värde i företaget som till viss del realiserats privat.

Stefan bor tillsammans med frun ute på Gunnön intill havet. Han ägnar sig gärna åt matlagning och trivs med att bo i just Karlshamn.

– Jag är så glad att jag bor som jag gör och att jag trivs så jävla bra! Framförallt är det ju skärgården som jag vill lyfta fram. Jag har alltid haft båt och sedan 12 år tillbaka har jag brygga på tomten vilket gör att jag kan ta båten på en tur när jag vill. Det är frihet för mig. Karlshamn har helt fantastiska restauranger som jag också vill lyfta fram. När jag bjuder in någon blir de överväldigade över restaurangutbudet här. För att stötta restaurangerna nu har jag köpt lunch till alla anställda från olika restauranger varje dag under tre veckors tid. Alla måste göra sitt för att restaurangerna ska finnas kvar. Utan dem tappar vi attraktionskraft.

Sedan finns ytterligare en sak som Stefan brinner för, fast den egentligen inte finns än. Och det är Stärnö Sjöstad.

– Faller den idén blir det ödesdigra konsekvenser för Karlshamn. Platsen är unik, men i kombination med det som händer ute på Piren kommer detta vara avgörande för kommunens utveckling. Vi måste driva på det bygget för Karlshamns skull. Förutsättningarna vi har ute på Sternö är helt unika! Och även om dessa bostäder blir marginellt dyrare så frigörs andra bostäder och vi får hit människor som har råd att betala och som skattar här. Det gynnar alla. När vi ser tillbaka på den här tiden kommer Stärnö Sjöstad vara det mest betydelsefulla projektet man någonsin sjösatt.

Skulle du själv vilja bo där?

– Absolut! Gärna i en lägenhet med båten nära till hands. Det kommer bli Karlshamns eget Nacka strand med egen marina!

Bildtext: Stefan och Johanna bredvid den specialdesignade gräsklippare som finns i butiken. Det är Kicki Danielsson som designat den till en auktion Musikhjälpen anordnade på Tradera. Maskinklippet budade in den och dessa pengar, 31 000 kronor, gick till Musikhjälpens kampanj “Sex är inte ett vapen”.

Foto & text: Anna Deutgen

Fler nyheter om

  • Billboards växer och satsar!

    Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...

  • Välkommen på Afterwork!

    Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...

  • ”Därför Karlshamn” på Näringslivsveckan!

    Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...