Spelföretagets världsframgångar!

something-allamedpris

 

Spelföretagets världsframgångar!

something-allamedpris

 

Spelföretagets världsframgångar!

Spelbolaget Something We Made har med sitt första spel TOEM redan nått världsframgångar. Spelet som släpptes 2021 finns nu utgivet på tolv språk och har laddats ner två miljoner gånger. I år vann de både spelvärldens Oscar i form av en Bafta award och Guldekenpriset som Årets Unga Entreprenörer. Men det var på Campus Karlshamn som allt började. Nu är de fyra heltidsanställda som lever sin dröm.

– Att vi kan nå såna framgångar och få så mycket kärlek med ett spel vi själva skapat alldeles från grunden. Det är helt overkligt, säger Niklas.

3/4 av teamet i Something We Made. Niklas Mikkelsen, Elias Albrecht och Tom Jerbo.

Vi träffar Niklas Mikkelsen och kollegorna Elias Albrecht och Tom Jerbo högst upp i Tullhuset där Something We Made har sitt kontor. Det är bara Lucas Gullbo som inte är på plats. På väggarna hänger tidningsklipp, diplom, fan art och motiv från spelet. Halva kontoret är arbetsbord med stora skärmar och den andra halvan är en mysig soff- och spelhörna.

Niklas växte upp i Rissne i Sundbyberg. Intresset för spel började tidigt och han inriktade sig på 3D för spel under sina tre år på mediagymnasiet i Nacka Strand.

– Det var jätteroligt och ledde mig vidare mot att jag ville göra egna spel.

Efter gymnasieåren arbetade han ett tag som vaktmästare och brevbärare men kunde inte släppa tanken på att fortsätta inom spel. Förstahandsvalet föll på Digitala Spel på Campus Karlshamn och han flyttade ner och började 2015.

– Jag ville ge det en ärlig chans för att verkligen se om det var något för mig. Jag trodde det var 3D som var min grej men fångades istället av programmeringen. Och det är det jag gör nu i Something We Made.

Niklas Mikkelsen

Åren på Campus Karlshamn

Att komma från gymnasiets mer styrda pedagogik till högskolans mer fria tyglar var en utmaning till en början men det fanns mycket ledig tid mellan föreläsningarna och mycket tid för egen utveckling och det tog Niklas vara på.

– Jag hade bitvis lite svårt att ta till mig det som jag kände inte skulle leda till något för mig. Så vid de tillfällena försökte jag göra egna produktioner vid sidan av för att fortsätta utveckla hantverket och för att stå ut på vägen, berättar han och skrattar.

Det finns spelutbildningar där man frågar vad spelbolagen behöver för kompetens och sen utbildar man efter det. På Campus Karlshamn handlade det mer om att utforska vad man själv vill och bygga utbildningen efter det. Under Niklas tid var Peter Ekdahl studierektor på campus och det var en person som kom att betyda mycket för Niklas.

– Han var en så mysig och en helt otrolig ovanlig person. Vad vill ni egentligen göra, frågade han första dagen? Ja, men gör det då, sa han! En stor utmaning men väldigt lyckat som koncept om du lägger lite tid på det. Man började med tanken av att skolan skulle bestämma vad jag vill göra men det landade i att jag själv måste bestämma det. Jättesvårt, jättenyttigt och en av framgångsfaktorerna. Då blir det något unikt, berättar Niklas.

Niklas gillade den lokala studentkåren och satt med i styrelsen. Det var ett safe space med bra sammanhållning och en avslappnande miljö efter intensiva veckor.

– Det var fantastiskt roligt för man var ju bara runt vänner hela tiden och jag älskar ju att prata med människor så det passade mig bra, berättar Niklas.

Redan under andra året startade Niklas Handelsbolaget ”Good Knight Games” tillsammans med fyra andra. De skulle ställa ut ett utbåtsspel på Forskarfredag på Kreativum och tyckte det skull vara en cool grej att komma dit som ett bolag.

– Så vi reggade bolaget och kom dit med tryckta tröjor och lyckades den vägen sälja ett spel till Live Green-festivalen i Karlskrona. Vi drog även in spelproduktionen i en kurs och kunde checka av alla kriterier för examination den vägen. Det är ju ett sånt praktexempel på att lärarna vill att man faktiskt gör grejer.

Elias Albrecht

– Det finns stor potential på Campus Karlshamn och bra kan bli bättre om det ges tid. För mig personligen var det en miljö jag utvecklades i. Jag lärde mig både hantverket och att tänka mer kreativt och abstrakt. Sen uppskattade jag också att det fanns så mycket tid för egna projekt, berättar Elias som ursprungligen kommer från Anderstorp i Småland.

Tom Jerbo

– Jag uppskattade också att det fanns så mycket luft och frihet att man kunde utveckla det man brann för i glappen mellan kursinnehållet. Jag är väldigt självdriven och gjorde mycket själv utanför skolan, berättar Tom.

Från Game Concept Challenge till BBI

Under många år har Gameport/Blekinge Business Incubator tillsammans med Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse anordnat den årliga tävlingen Game Concept Challenge där aspirerande spelstudios får sina koncept bedömda av branschexperter och där en eller flera vinnare utses. Vinnarna tilldelas ekonomiska medel för att stötta utvecklingen av spelet och erbjuds även affärsutveckling inom spelinkubatorn Gameport.

2018 var det TOEM som vann tävlingen. Priset var ekonomiska medel, en plats i inkubatorn med affärsutveckling och en kontorsplats i Tullhuset.

– Det är ju en helt otroligt möjlighet som Karlshamn, BBI och Gameport skapat under många år och vi är ju många som kommit framåt via deras inkubatorprogram.

Something We Made AB startades sen av Niklas och Lucas när de vann GCC. Elias Albrecht kom in i bolaget något halvår efter det och numera finns även Tom Jerbo med i teamet som de lärde känna när de flyttade in i Tullhuset.

– Jag var på Lucas och Elias första redovisningar och såg deras första spel och imponerades av hur duktiga de var. Vi fann varandra eftersom campuset är litet och alla känner alla. Efter det arrangerade vi flera game jam-event på skolan, berättar Niklas.

Idén till succéspelet TOEM hade Lucas skissat upp på ett papper under ett något uppgivet samtal de hade gällande en kurs de inte gillade. Skissen blev startskottet till Something We Made’s stora framgångar och finns fortfarande uppsatt på en vägg på kontoret.

TOEM är ett fotoäventyrsspel för Nintendo Switch, Playstation 5, Windows och Mac. Ett gulligt feel good-äventyr där du går runt och fotograferar. Du besöker olika regioner via buss men för att ta dig vidare behöver du en viss mängd busstämplar och för att få stämplar måste du hjälpa människorna i den regionen. Det finns en Karlshamnsregion, en Eksjöregion, en Stockholmsregion och en Kirunaregion och det är ett Skandinavieninspirerat landskap. Slutmålet är att uppnå ett magiskt fenomen som kallas TOEM.

– Det finns inget våld utan det är bara glatt och mysigt. Det finns nog med skjutvapen och våld i andra spel. Vi ville göra något annat, berättar Niklas.

Vann spelvärldens Oscar på internationell gala i London!

2021 släpptes TOEM och sen gick det fort till framgång. 2022 vann spelet TOEM priset Debut Game of the year på Bafta Award. Bafta står för the British Academy of Film and Television Arts och är en årligt återkommande gala som hyllar ”outstanding creative achievements” inom både film, TV och spel.

– Vi hade en afterwork här i Tullhuset när vi fick reda på att vi var nominerade till priset via en chat. Jag visste knappt vad Bafta var och hur stort det var att bli nominerad till priset. Vår musiker som bor i England hade koll och blev helt lyrisk!

Galaceremonin skulle äga rum på Queen Elizabeth Hall i London men eftersom de inte trodde att de skulle ha en chans att vinna var nära att de inte ens åkte. Dessutom hade galan en strikt dress code och smoking och resa skulle kosta en hel del pengar.

– Popagenda som hjälper oss med marknadsföring och sånt övertygade oss att vi måste åka och förmodligen var det också de som tipsade om oss. Nästan hela teamet var på plats under prisutdelningen och det är verkligen som en Oscarsgala. En enorm scen, alla väldigt uppklädda, det är 5-rätters middag och så många spellegender som man bara sett på bild fanns på plats.

Prishyllan på Tullhuset

Det fanns andra spel som nominerats i samma kategori som haft en produktionstid på 7 år med väldigt stora namn bakom. Men vinnare blev det lilla spelbolaget från Karlshamn. Väl på plats berättade en av domarna att de nästan blivit nominerade till Game of the Year också.

– Alla andra spelkategorier kan man ju vinna flera gånger men Debut game kan man bara vinna en gång och vi vann! Helt sjukt!

Niklas och teamet skrek rakt ut när vinnaren lästes upp. Och väl upp på scenen hade de inget tacktal förberett eftersom de inte trodde de hade en chans. Chocken var total.

– Man kunde verkligen höra våra vrål. Vi blev helt mållösa vilken man förmodligen också kan märka. Vi har lärt oss att om man är nominerat till något så måste man förbereda ett tal!

Framgångarna slutade inte där. Under året kammade de också hem Guldekens pris för Årets Unga entreprenör.

– Den är faktiskt ännu mäktigare för mig på ett sentimentalt plan. Jag har känt till priset länge och att vi nu faktiskt fått det är fantastiskt. Att vi kommit så långt ändå, berättar Niklas.

Something We Made var också det första spelbolag som fick ett bidrag som Sony delar ut till indiebolag. Då fick de utan kostnad vara med på deras plattform och prenumerationstjänst för spel. Dessutom har de sedan starten deltagit på Game Developers Conference och European Game Showcase i San Fransisco.

– Lilla vi satt där och drack mimosadrinkar med en massa legender. Det här är ju drömmen för oss. Det är vårt spel som vi har skapat från grunden alldeles själva. Det är overkligt!

Spelet TOEM finns nu utgivet på tolv språk och har laddats ner två miljoner gånger. En kvarts miljon av dem vet man har spelat igenom den första nivån och en fjärdedel av försäljningen kommer från Kina. Nu vill de göra mera spel och receptet är klart.

– Vi ska bara fortsätta göra det som gjorde att TOEM blev så bra. Vi gjorde ett spel vi själva älskar att spela och la ner otroligt mycket kärlek i det. Det är väldigt polerat eftersom vi brydde oss så mycket och jag tror det märks. Nu vet vi att andra gillar det också.

Vi älskar ju Karlshamn. Det är så himla mysigt och lugnt och skönt. Man får tid för livet här, säger Niklas.

Bolagskulturen i Karlshamn

Nu har Something We Made gjort sk. exit från BBI’s inkubatorprogram men de får ha kvar sitt kontor i Tullhuset ett tag till.

– Vi kan ju vara en resurs för nya bolag som bildas och utvecklas här, vilket vi tycker är roligt och bra. Det har ju visat sig vara ett vinnande koncept att finnas nära för varandra. Det är ju numera väldigt många independentbolag inom spel som startat härifrån.

Alla fyra före detta studenter från Campus Karlshamn som numera är heltidsanställda i Something We Made, från Eksjö i Småland upp till Sundsvall i norr verkar ha hittat hem i Karlshamn. Niklas summerar det så fint.

– Vi älskar ju Karlshamn. Det är så himla mysigt och lugnt och skönt. Man får tid för livet här. Jag tyckte inte om Stockholm och pendlingen tog så mycket tid från livet. Och de gånger man känner att Karlshamn är litet så kan man bara åka iväg någonstans. Det är ju nära till allt.


Text & bild: Anna Deutgen

Fler nyheter om

  • Paraply flyttar in!

    Under 2024 lanserar Paraply det redan framgångsrika konceptet ”The Pot” i Karlshamn på Östra Piren. Det blir en hybridarena i kon ...

  • Drömprojektet Saltsjöbaden!

    JSB har fått klartecken från Länsstyrelsen och kan påbörja projekteringen av lägenheter och restaurang på Karlshamns, kanske Blek ...

  • Blekinges första skybar har öppnat!

    Östra Piren som redan nu har restauranger, eventvåningar, kontor, konsertsalar, biografer, konferensrum och mycket mer har nu fåt ...