Ren och naturlig mat, ett framgångsrecept!
Det är på Halda i Svängsta som Sveriges största och första webbutik som inriktar sig på rawfood finns. Priser och utmärkelser har haglat över familjeföretaget Rawfoodshop Scandinavia AB som har 35 anställda. Framtiden och tillväxten ser ljus ut när trenden att äta ren mat växer.
– Jag såg ett behov av mer ekologiskt och hälsosam mat och började undersöka marknaden under 2009-2010. 2011 startade jag företaget. Många kanske börjar som återförsäljare men där gjorde jag tvärtom och började med att sälja direkt till konsument. Jag ville äga hela resan, lära mig kundernas beteenden och se vilja produkter som efterfrågades, berättar Rebecca Larsson som är grundare och vd.
–
Än så länge är företaget på Halda något av en doldis i Karlshamn. Deras största kundbas hittas nämligen utanför kommunen och når även utanför Sveriges gränser. På en stor vägg samlas alla de priser och utmärkelser som RawFood Scandinavia samlat på sig. Superföretag 2021, Di Gasell 2021, Årets tillväxtentreprenör Malmö 2021, Nominerad EY Entrepreneur of the year 2021, Di Gasell 2022, Bästa tillväxt Syna 2020, Di Gasell 2019 och så tillväxtpriset på senaste Guldekengalan.
Just precis tillkännagavs dessutom att de är nominerade till Årets Företagare Karlshamn!
– Att vinna priser är så klart väldigt hedrande. Både företaget och jag som entreprenör blir ju uppmärksammade. Det är bra att man lyfter kvinnligt företagande så att fler kvinnor vågar ta det steget. Vi måste våga tro på våra drömmar och realisera dem. Och bli uppmuntrade i det. Priserna är ju också en bekräftelse på att alla vi som jobbar på företaget här gör något bra, berättar Rebecca stolt.
Rebecca startade företaget själv för drygt tio år sedan utifrån ett stort matintresse. Men starten föregick av en längre research. Hon såg ett behov av mer ekologisk och hälsosam och åkte till San Francisco för att utbilda sig till rawfood-kock under några månader. Då öppnade sig en helt ny värld, bland annat hur man kunde baka utan mjölk och socker och istället använda sig av naturliga ingredienser. Samtidigt var det inte helt lätt att få tag i de ingredienser som krävdes.
– 2011 var jag redo att dra igång. Tanken var att öppna under eget varumärke. Jag har alltid varit intresserad av e-handel. Många kanske börjar som återförsäljare men där gjorde jag tvärtom och började med att sälja direkt till konsument. Jag ville äga hela resan, lära mig kundernas beteenden och verkligen se vilja produkter som efterfrågades.
Hon började hemma på föräldrarnas gård i Hemsjö. Där tog de in råvarorna i bulk och förpackade om dem i mindre förpackningar.
– Konsumentprodukterna gjorde vi i Malmö eftersom jag bodde och hade familjen där. På vägen blev vi med både lokal och butik. Det var inte tanken från början men jag ville testa och butiken har vi haft i åtta år nu. Samtidigt har e-handeln ökat med 50% varje år och vi kände snabbt att det är där vi ska ha vårt fokus. Vi har också en tanke på att etablera oss i andra länder. Vi har tittat både på Norge, Finland och Tyskland. Intresset för produkterna finns överallt.
För tre år sedan flyttade de sitt lager från Malmö till Halda och nu disponerar de över närmare 3000 kvadratmeter och har 35 anställda.
– Att vi hamnade här beror på att jag gillar Blekinge mycket. Jag är ju uppväxt här och vi har haft ett sommarhus här. Produktionen fanns ju länge i Hemsjö på föräldragården. Vi kollade runt lite i Malmö men vi längtade tillbaka eftersom vi var här mycket på helgerna. På Halda skulle vi ha möjlighet att växa vilket vi också gjort. Det är bra att vi kan växa steg för steg och att den möjligheten finns här. Snart kanske vi tar över hela byggnaden, säger Rebecca och ler.
Rawfood är livsmedel som inte upphettats över 42 grader. Metoden minskar näringsbortfallet som annars sker vid upphettning. Rawfood föddes i USA som en reaktion på all skräpmat och Rebecca tror att det är en stor anledning att intresset växt i Sverige också.
– Det är ett holistiskt tänk att man ska få i sig allt man behöver naturligt via maten man äter.
Numera är det inte bara rawfood de säljer. Det är oljor, te, ingredienser för matberedning, ingredienser för kroppsvård exempelvis för att göra sin egen tvål eller schampo och egna kryddblandningar mm. Kunderna hittar man både i Sverige och i Danmark.
– Sen har vi utvecklat sortimentet med glutenfritt som det också finns ett stort intresse för. Även sockerfria alternativ som använder sig av naturligt socker och såna sockerarter som inte påverkar glykemiskt index, dvs tarmen kan inte fånga upp det. Vi har också utvecklat mycket olika kryddblandningar och smoothiemixar för att få in naturliga vitaminer via naturens egna skafferi, berättar Rebecca.
På det stora e-handelslagret tillverkar och designar de alla sina etiketter själva. Ewa Zimmerman är inhouseansvarig för designen och hon radar upp de vackra förpackningarna när vi besöker.
På förpackningsavdelningen vägs, blandas och förpackas produkter om i mindre format. Det doftar gott av te och kryddor. På de många lagerhyllorna är allt tydligt uppmärkt och man förstår snabbt att det är en väldig logistik och ordning som krävs för att hantera ett så här stort e-handelslager.
– Vi har jätteduktig personal och har många från Syrien. Vi har försökt ta in kvinnor så att de också får en möjlighet att komma ut i arbetslivet. Vi har ju många typer av arbetsuppgifter och vi tycker det är viktigt att hjälpa till. Vi har även personal från Finland, Litauen och Estland. Vi ser vilka resor de gör hos oss. Vår lagerchef exempelvis började med paketering men är nu en viktig kugge i maskineriet som är svår att ersätta.
Även om Rebecca började själv en gång i tiden så har det blivit ett familjeföretag med åren. Bo hade tidigare ett eget företag inom VVS-branschen men till slut blev det för mycket med två separata företag.
– Jag är entreprenör och min man Bo är duktig på ekonomi vilket var till väldigt stor nytta i början. Men vi kom till ett vägskäl när vi kände att vi behövde välja. Eftersom utvecklingspotentialen i mitt företag var så stor blev valet ganska enkelt. Bo gick in i mitt företag istället. Och nu är även två av våra döttrar inblandade. Amanda jobbar här som produktionschef och Louise sitter på vårt kontor i Malmö och ansvarar för e-handeln och personalen i butiken där.
Familjen jobbar tillsammans och företaget är inte sällan ett givet samtalsämne runt middagsbordet.
– Det är roligt att kunna umgås med sina barn på det här sättet när de är äldre och har sitt eget. De vågar ju också säga vad det tycker på gott och ont, berättar Bo och skrattar.
– Man upptäcker ju egenskaper hos varandra som man inte gjort annars. Barnen har verkligen överraskat oss genom att de tagit plats och utvecklats och vuxit in i sina roller i takt med att företaget växt. I början handlade det ju om enklare sommarjobb med packning, etiketter och liknande, berättar Rebecca.
När företaget flyttade till Karlshamn från Malmö gjorde även Rebecca och Bo det. Nu bor de i Näsviken men har även en sommarstuga ute på Bokö.
– Jag är ingen sjöbuse men har fått lära mig. Bo älskar båtlivet och vi åker gärna runt i skärgården på sommaren. Och Karlshamn är så vackert. Den gamla känslan finns bevarad i stadskärnan. En lugn, skön och lagom stor småstad. Det är en stor skillnad mot Malmö, helt klart.
Så här var känslorna just precis efter Rawfoodshop vunnit årets tillväxtföretag på Guldekengalan!
Här kan du besöka RawFoodShop!
Bild och text (om inte annat anges): Anna Deutgen
Fler nyheter om Näringsliv
- Näringsliv
Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...
- Näringsliv
Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...
- Näringsliv
Näringslivsenheten bjuder i mitten av oktober än en gång in till en maxad näringslivsvecka där man samlar företagare, entreprenör ...