Skolon tar stora kliv framåt!
Edtechföretaget Skolon med huvudkontor på NetPort Science Park börsintroduceras den 17 maj! Skolon som för övrigt är Sveriges just nu 5:e snabbast växande techbolag men också det tredje bolaget från Karlshamnsbaserade CIMON som börsnoteras!
Vi tog pulsen på de stolta grundarna Oliver Lundgren och Peter Mattisson.
Vad gör Skolon egentligen?
– Skolon är en digital plattform för skolor som samlar digitala pedagogiska verktyg och läromedel från fler olika leverantörer på ett och samma ställe. Man kan jämföra med den klassiska skolbänken där du öppnade locket och där fanns allt du behövde. Men istället är det en modern digital plattform som du öppnar från din dator eller ipad. Med ett lösenord och ett klick är du inne där alla dina verktyg och läromedel finns. Skolon blir oftast startsidan och där börjar dagens lärande eftersom vi samlar 3400 pedagogiska verktyg på en plattform.
Hur många använder Skolon just nu?
– Vid årskiftet hade vi ca 415 000 betalande användare och nästan en halv miljon användare totalt!
Hur kom ni på idéen?
Idéen föddes faktiskt i fikarummet här ute 2014 när vi satt och reflekterade över pisa-rapporterna. Sverige låg väldigt dåligt till i mätningarna, faktiskt i Europas bottenskikt. Vi funderade på om man använde de digitala verktyg som fanns för att möjliggöra en mer individanpassad utbildning och ge alla elever större förutsättningar att lyckas? Vi tyckte tanken var så bra att att vi åkte ut i skolorna och undersökte hur det fungerade i klassrummen. Efter lite analys såg vi att det funkade jättedåligt men vi såg också en lösning framför oss som var både enklare, snabbare och säkrare för både lärare och elever. Det blev starten för det som nu är Skolon.
Edtech är ett relativt nytt begrepp. Hur kan man förklara det?
Edtech är en förkortning för education technology. Alltså en samlingsterm för all den teknik och de verktyg du kan använda för att göra lärandet och administrationen kring lärandet enklare.
2015 åkte vi runt till både Skolverket, utbildningsdepartementet och SKR för att diskuterade problem och lösningar. Vi insåg att vi behövde samla branschen som har den här typen av verktyg och tillsammans skapa nya standarder. Så vi tog initiativ till att grunda branschföreningen Swedish Edtech Industry som blivit en starkt drivande motor för alla bolag som är med och en ”speaking partner” med myndigheterna.
Vad är det som gör Skolon till ett sånt bra verktyg för skolorna då?
När vi gjorde vår research kunde vi konstatera att onödigt mycket tid, upp till 10 minuter kunde gå till att komma igång med lektionen. Mycket tid försvann helt enkelt för att hitta rätt digitalt verktyg eller rätt lösenord eller något annat. Är lektionen 40 minuter lång har ju redan en fjärdedel av tiden försvunnit och kanske har man som elev tappat sugen på vägen. Med Skolon har du ett lösenord för att nå alla digitala verktyg och läromedel du behöver och det tar 10 sekunder att komma in och komma igång. Dessutom blir allting mätbart och utvärderingsbart för huvudmännen på ett helt annat sätt än tidigare.
Skolon har ju redan samlat på sig en hel del utmärkelser sedan starten 2015. Vilka är ni mest stolta över?
– Förra året nådde vi topp 5 på Deloittes Fast 50! Vi var alltså ett av de 50 snabbast växande techbolagen alla kategorier i Sverige och de utgår bara från siffrorna! Det är många bolag som varit där genom åren, exempelvis Spotify. Nu var det ett bolag från Karlshamn, berättar Oliver stolt.
– Omvärldsbevakningsföretaget HolonIQ lyfte 2021 oss i sin “2021 HolonIQ Nordic & Baltic EdTech 50”. Vi vann pris som mest innovativa edtechlösningen i norra Europa, dvs alla skandinaviska länder inklusive Baltikum. Just innovationsförmågan och själva idéen var det som belönades. Det var ju ett bevis på att vår lösning också är intressant ur ett internationellt perspektiv, berättar Peter.
Hur ser expansionsplanerna ut framåt?
Dels ser vi jättestora möjligheter att växa i Sverige. Ungefär en tredjedel av marknaden använder vår plattform idag. Vi har ca en halv miljon användare nu men potentialen om man breddar till fler skolformer ligger runt 2 miljoner. Den stora möjligheten är självklart den internationella marknaden och då tänker vi primärt på Europa. Vi har redan flera innehållsleverantörer i vår plattform som har innehåll anpassat för den marknaden. Nästa steg är alltså att lansera Skolon i ett antal europeiska länder och vi märker redan ett stort intresse. Sverige generellt ligger långt fram i digitaliseringen och kan verkligen inspirera andra.
Vi har ambitionen att bli ett ledande bolag inom edtech i Europa men även i förlängning bli internationella, berättar Oliver.
Skolon är det tredje bolaget inom Cimon som kommer börsnoteras. Genom det siktar ni på att få in 30 miljoner kronor i en sk nyemisson. Vad ska kapitalet användas till?
– När man börsnoterar blir man ett publikt bolag. Det för med sig krav på att det ska finnas insyn i bolaget och vad det levererar och man har offentliga kvartalsrapporter. Den öppenheten skapar ett stort förtroende för börsnoterade bolag eftersom man måste upprätthålla en hög kvalitet. Man får också en möjlighet att ta in kapital som i vårt fall är 30 miljoner kronor. Dessa ska användas till vår internationella expansion och möjliggöra en ännu högre tillväxthastighet, berättar Peter.
Skolon har både startat och har sitt huvudkontor på NetPort Science Park i Karlshamn. Ni är 32 anställda nu. Kommer ni behöva anställa fler här?
– Ja! Vi kan verkligen växa här. Det som så kul med vår bransch är ju att man kan jobba i princip från var som helst i världen. Vårt upptagningsområde för rekrytering har blivit större efter pandemin. Man kan bo lite längre från kontoret eftersom man inte behöver vara på plats varje dag. Men samtidigt när man är här blir vårt fina kontor här på piren en slags inkörsport för att flytta hit på riktigt. Man upptäcker hur fint det är här i Karlshamn, berättar Oliver.
– Karlshamn, NetPort Science Park och BTH är välkänt och många av de vi pratar med har en väldigt positiv bild av att det händer mycket här. Det är en fördel för oss när vi ska anställa, berättar Peter.
Ni ska notera bolaget på Norges nationaldag den 17 maj?
– Ja! Vi har verksamhet både i Sverige och i Norge just nu. 17 maj kommer få en dubbel betydelse för oss. Det är inte bara Norges nationaldag. Det är också Skolons börsnoteringsdag! Vi kommer verkligen fira det i Karlshamn framöver!
Tack för intervjun och lycka till framöver!
Bilder & text: Anna Deutgen
Fler nyheter om Hemlängtare
- Bo i Karlshamn
När Karlshamnsbostäder pratar om att hyresgästerna inte bara ska bo bra, utan leva gott är det inte lyx och många kvadratmeter de ...
- Näringsliv
Billboards med huvudkontor i Karlshamn har vuxit de senaste åren både i marknadsandelar, kontorsyta och antal anställda. Nu är de ...
- Näringsliv
Välkommen på Afterwork med Gilla Karlshamn & The Pot! Mingel & härliga möten Plockmat från Italii Mia Moilanen spelar på ...